Vlaamse havenfusie dichterbij dan ooit

Door Pol Van Den Driessche op 7 maart 2018, over deze onderwerpen: Antwerpen, Brexit, Brugge, Havens, Mobiliteit

De Standaard*, Wo. 07 Mar. 2018, Pagina 1

De weg ligt wijdopen voor een samengaan van de havens van Antwerpen en Zeebrugge. ‘Het is tijd om te springen’, stelt Pol Van Den Driessche, de voorman van de N-VA, de grootste oppositiepartij in Brugge.

 

Van onze redacteur  PASCAL SERTYN

BRUGGEDe toplui van de twee grootste havens zijn al een tijdje in gesprek over samenwerking tussen de Antwerpen en die van Zeebrugge. Een rondvraag bij de grote politieke formaties in het Brugse leert alvast dat  de politieke meerderheid en de oppositie op dezelfde golflengte zitten. Ook al nemen ze het fusie-woord niet graag in de mond, ze zijn ervan overtuigd dat de twee haven en zeker die van Zeebrugge heel veel te winnen hebben bij een samengaan.‘In een sector die zo kosmopolitisch is moet het gedaan zijn om middeleeuws te blijven denken over de havens’, argumenteert Van Den Driessche.

Politieke eensgezindheid in het Brugse is zeer cruciaal voor de gesprekken tussen de twee havens. ‘Voor de goede afloop van de gesprekken met Antwerpen moeten alle politieke formaties mee aan boord zitten’. De Brugse burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) stopt dat niet weg. Dat komt omdat politiek nog zwaar doorweegt in het bestuur van de haven van Zeebrugge. Het merendeel zijn immers politici. In Antwerpen is dat na een grondige hervorming van het havenbestuur veel minder het geval. De Antwerpse haventop heeft al eerder duidelijk gemaakt dat ze openstaat voor verregaande samenwerking.

Pol Van den Driessche, de Brugse kopman van de N-VA, heeft overigens al een voorstel in petto om het fusie-woord niet te moeten uitspreken. Antwerpen en Zeebrugge moeten omgevormd worden tot een havenschap.

Opmerkelijk is ook dat de meningen van meerderheid en oppositie over de timing sporen. Nog snel  voor de gemeenteverkiezingen de gesprekken proberen rond te krijgen is riskant, luidt het. Omdat iedereen al in verkiezingsmodus zit, zeggen zowel Landuyt als Van Den Driessche.  Al vindt Dirk De fauw van CD&V en lid van de raad van bestuur van de Zeebrugse haven toch dat de knoop best snel wordt doorgehakt als de komende maanden duidelijk wordt ‘dat een fusie erin zit’.

Ook Van Den Driessche heeft  geen zin in Brugse politieke spelletje over de toekomst van de haven van Zeebrugge. ‘Als je weet dat veertig procent van de goederenoverslag te maken heeft met het Verenigd Koninkrijk, dan ben ik  er alvast niet echt gerust in  de mogelijke economische gevolgen van de  Brexit  voor de haven van Zeebrugge’. Daar komt nog bij dat de kusthaven het al een tijdje moeilijk heeft. De goederenoverslag is de afgelopen jaren afgebrokkeld. Eerst door het wegvallen van heel wat containertrafieken en het voorbije jaar door de zware achteruitgang van de aanvoer van vloeibaar aardgas.

Burgemeester Landuyt  hoedt er zich wel voor om de indruk te wekken dat Zeebrugge in crisis is.

‘We hebben inderdaad  moeilijke jaren achter de rug maar desondanks bleef de welvaartcreatie en de werkgelegenheid op peil’. Daarbij focust Landuyt wel op de toename van het aantal havenarbeiders en de recente berichten over zo’n 1.000 vacatures in Zeebrugge. Het blijft echter afwachten of deze lichtpunten gaan volstaan om  de terugval  van de totale werkgelegenheid in de haven van Zeebrugge van de voorbije jaren een halt toe te roepen.

Voor de Brugse politici blijft het wel kijken en omzien. Verregaande samenwerking tussen Antwerpen en Zeebrugge betekent immers dat de twee ook werk moeten maken om de transportverbindingen tussen beide haven zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Dat komt ind e praktijk neer op een veel betere verkeersontsluiting van Zeebrugge. Wat de binnenvaart betreft is de keuze echter niet groot. Voor de vier grote politieke partijen is een veel intensiever gebruik van de Stadsvaart door binnenschepen -een van de twee mogelijkheden- onaanvaardbaar. ‘Omdat veel binnenschepen door Brugge jagen nefast is voor de leefbaarheid’, stelt Mercedes Van Volcem (OpenVLD).

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is